Aftale kan inspirere verden til ny type samarbejde

Bankdata har traditionelt selv stået for udviklingen af it-løsninger til sine 11 danske ejere. Men da kapitalmarkedssystemerne trængte til en overhaling indgik Bankdata for et år siden en aftale med de franske softwarefirma, Murex om et multibank-setup, som kunne hjælpe bankerne på deres bankdata front-to-back på kapitalmarkedet.

Jesper Glogauer, underdirektør i Bankdata kalder aftalen mellem Bankdata og Murex for unik og mener, at den kan løfte barren for, hvad mindre og mellemstore banker i verden kan samarbejde om.

"Hvis du skal lave implementeringen af sådan et stort kapitalmarkedssystem, så kræver det temmelig mange muskler. Og derfor er det typisk de store banker, der går foran med et godt eksempel. Nu gør Bankdata det så på vegne af et fællesskab. Det er første gang, der bliver lavet en implementering af et nyt styringsløsning system i sådan et multibank-setup."

Han er sikker på, at modellen med at gå sammen om køb kan bredes ud til andre mindre banker i verden.

"Den forretningsmodel ses som et potentiale i ude i verden. Hvis de kan adoptere den måde at tænke på, kan de jo se, at også banker i det lidt mindre segment, end det vi hidtil har set, vil have en mulighed for at lave sådan en løsning, hvor man går sammen om at lave et setup," siger Jesper Glogauer.