Apple Pay-integration godkendt på rekordtid

Apple Pay er fra i dag lanceret i alle Bankdatas medlemsbanker og samtidig integreret i kundernes mobilbank og i bankrådgivernes daglige arbejdsplatform ’Medarbejderportalen’. Løsningen er gået igennem Apples strenge certificeringsforløb på rekordtid, hvilket har udløst anerkendelse.

Fra i dag kan kunder i medlemsbankerne betale med deres Apple-devices på nettet, i apps og butikker rundt om i landet og udlandet. Mobilbetalinger som Apple Pay er noget, som bankkunderne i stigende grad efterspørger, og det er derfor en væsentlig konkurrenceparameter.

Bankdata har høstet anerkendelse fra Apples hollandske samarbejdspartner UL for det, der er leveret på den tekniske side og for det materiale, der blev medbragt til certificeringen.

”Allerede efter den første uge kunne det hollandske firma afslutte certificeringen, der normalt tager 14 dage. Firmaet havde aldrig tidligere oplevet, at et testforløb blev gennemført stort set fejlfrit – og på den halve tid. Så vores udsendte kunne stolte vende tilbage til Danmark med kun rosende ord med på vejen”, lyder det fra Lene Kehler, forretningskonsulent i Bankdata.

Strenge kvalitetskrav opfyldt næsten fejlfrit og på rekordtid
Apple går højt op i, at de løsninger, som understøtter Apple Pay, lever op til deres kvalitetskrav – både i den tekniske løsning og i lanceringsmaterialet. F.eks. har Apple udarbejdet et script til pengeinstitutternes hotline for at sikre, at de er klædt ordentlig på til at besvare kundehenvendelser. Derfor blev Lasse Aakjer Hansen, forretningsudvikler i Sydbank, og Jytte Andersen, forretningskonsulent i Bankdata, sendt til Holland til den endelige certificering hos et firma godkendt af Apple, som tester stort set hele Bankdatas løsning.

”De tester bl.a., hvordan det fungerer, når man opretter og spærrer løsningen, om alle logoer er korrekte, hvordan SMS-kommunikationen virker, og om bankens hotline er i stand til at svare på spørgsmål om løsningen, hvis man ringer til dem”, fortæller han.

Ifølge ham har Bankdata leveret en teknisk løsning af virkelig høj kvalitet, der er lækker og intuitiv at bruge.

”Det testmateriale, vi havde medbragt til Holland, var gjort så enkelt for testerne som overhovedet muligt. I og med der kun var få ting, der skulle diskuteres og følges op på, kunne testerne hos UL gennemføre de forskellige testscenarier med rekordhastighed”, forklarer Lasse Aakjer Hansen.

Mange medarbejdere i både Sydbank og Bankdata har andel i succesen, og i begge organisationer var man på stikkerne og ville gøre det absolut yderste for at certificeringen skulle lykkes med bravur.

Integreret del af Mobilbanken og Medarbejderportalen
For medlemsbankerne har det været vigtigt, at Apple Pay er en integreret del af mobilbanken og af deres arbejdsplatform Medarbejderportalen, så rådgiverne bedst muligt kan hjælpe kunderne med f.eks. at aktivere eller spærre en Apple Pay-aftale. I Mobilbanken kan kunderne se hvilke kort, der er knyttet til deres Apple Wallet – og tilføje nye.

Apple Pay er lanceret i et samarbejde mellem flere af medlemmerne i foreningen BOKIS/Lokale Pengeinstitutter, Mastercard, Visa, øvrige datacentraler og Apple.