50 år i fællesskabet mellem bank og it

Det hele begyndte torsdag 16. juni 1966 kl. 10.00. Her blev der holdt stiftende generalforsamling for Bogføringsforeningen Bankdata. Derefter begyndte fire medarbejdere og firmaets første direktør Arne Birkholm i små lokaler i Fynsgade i Fredericia. Deres mission var at lave smartere bogføring for medlems-bankerne: Et hurtigt overstået projekt – troede de.

Vækst fra starten
Bankdata var startet i ydmyge lokaler, men allerede året efter flyttede man til Erritsø Bygade, der rummede alt, hvad en nydannet bogføringscentral kunne have behov for. Omfanget og ideerne til, hvad Bankdata skulle stå for, var vokset betydeligt, og centralen havde vist sit værd.

En moderne virksomhed
I dag, 50 år efter opstarten, er Bankdata mere end bare bogføring. Bankdata er blevet en af Danmarks største finans-it virksomheder med nogle af landets største banker som kunder og ejere. Man er blevet en moderne virksomhed med fokus på drift og udvikling af it-løsninger samt sikkerhed for medlemsbankerne og deres kunder.

Endnu mere vækst
Da Jyske Bank i 2010 besluttede at melde sig ind i Bankdata blev det starten på det, der er kaldet Danmarks største it-konvertering. I to år arbejdede 900 medarbejdere på at få Danmarks tredje største bank over på Bankdatas systemer. Bankdatas medlemskreds består derfor af Danmarks 3. og 4. største pengeinstitutter og en solid ejerkreds med mod på fremtiden.

Jysk forankring
De ca. 700 medarbejdere, der nu arbejder i Bankdata, er placeret på flere adresser. Flest på hovedadressen, der stadig hedder Erritsø Bygade, men som er udvidet i takt med udviklingen. I 2016 har man åbnet et moderne udviklingshus i Silkeborg, og man er på vej med en udviklingsafdeling i Århus i nær tilknytning til Århus Universitet. Der ud over har Bankdata i flere år haft en afdeling i Indien.

Stadig en forening
Bankdata er en af Danmarks største virksomheder inden for finans-it. Formålet er at levere totale it-løsninger til Bankdatas ejere, der samtidig også er kunder. Driften varetages af JN Data.

Bankdata er stadig en forening med et veludviklet fællesskab, der er helt unikt for branchen. I dette fællesskab skabes synergi mellem bank og it. Et fællesskab, der nu har vist sin værdi i 50 år og ser lyst på fremtiden.