Bankdata indgår nordisk samarbejde om Cash Pool-løsning

Bankdata har indgået et samarbejde om Cash Pool-løsning fra EVRY. Aftalen skal sikre Bankdatas 11 danske banker en af markedets mest avancerede løsninger inden for rentenetting og likviditetsoverblik.

En konkurrenceparameter
Med Cash Pool-løsningen kan Bankdata-bankerne fremover tilbyde nye, avancerede produkter til deres kunder, hvilket længe har været efterspurgt blandt de store erhvervskunder.

”For at kunne tilbyde den bedste service til deres største og mest komplekse erhvervskunder er vores banker afhængige af også at kunne tilbyde avancerede Cash Pool-løsninger til styring af rentenetting og likviditet og samtidig sikre en høj grad af brugervenlighed. Det er en stor konkurrenceparameter,” siger Poul Erik Osmundsen, underdirektør Basis og Betalinger i Bankdata.

Med helt fremme
Sydbank er rigtigt glade for aftalen om integrationen af Cash Pool løsningen til Bankdatas systemer og ser perspektiver i en modulløsning, der skal give flere banker mulighed for at få gavn af systemet.

”Samarbejdet med EVRY sikrer, at vi er med helt fremme på Cash Pool-området. Det er vigtigt for os at kunne servicere vores største erhvervskunder med det bedste værktøj inden for Cash Pool. I et større nordisk samarbejde sikrer vi samtidig, at vi er helt med på compliance og får glæde af velafprøvede løsninger,” siger Nicolai Schmit, afdelingsdirektør, Cash Management og Betalingsformidling i Sydbank.

Et nordisk fællesskab
Ved at køre på EVRYs platform kommer Bankdatas medlemsbanker til at indgå i et nordisk fællesskab, da mange norske banker også benytter systemet.

”Denne aftale giver EVRY en stærkere position i det danske marked, som er strategisk vigtigt for os. At en så professionel og kompetent aktør som Bankdata har valgt EVRY som samarbejdspartner, er vi meget stolte af,”  siger Wiljar Nesse, koncerndirektør for Financial Services i EVRY. Og tilføjer:

”Vi ser frem til et tæt samarbejde med Bankdata og tilrettelægger vore løsninger til nogle af de fremmeste banker i Danmark. En række ledende banker i Norge bruger allerede EVRYs Cash Poolløsninger, og de danske banker vil kunne få fordele af vores videreudvikling.”

Bankdata og EVRY forventer, at den første leverance sker til Bankdatas medlemsbanker i november i år.

Om Bankdata
Bankdata er ejet af 11 danske banker. Blandt disse er to af Danmarks største banker, Sydbank og Jyske Bank. Bankdata har som mål at sikre udvikling og drift af medlemmenes IT-løsninger, så de er konkurrencedygtige. Medlemsbankene deltager aktivt i planlægningen, udviklingen og prioriteringen af selskabets aktiviteter. Med sine 700 ansatte er Bankdata en af de største IT-leverandører indenfor finans i Danmark.

Om EVRY
EVRY er et af Nordens ledende IT-koncerner med stærk lokal og regional tilstedeværelse i 50 nordiske byer. Gennem indsigt, løsninger og teknologi bidrager EVRY til at udvikle fremtidens informationssamfund, og på denne måde skaber selskabet dagligt værdier til det bedste for kundenes virksomhed og samfundet. EVRY kombinerer høj branche- og teknologikompetence med lokale leverancemodeller og international slagkraft. EVRY har ca 9.000 ansatte, og selskabet arbejder målrettet for at bevise, at nordiske kunder betjenes bedst af dem, som kender nordiske virksomheder indefra. EVRY har en årlig omsætning på ca. 13 milliarder kroner.