Fødselsdagsportræt: Faglighed, holdånd og læring

Han vil hellere vil fyres for noget, han har gjort, end for noget, han ikke har gjort.  Og så er en stærk holdånd og faglig dygtighed afgørende succeskriterier ifølge Bankdatas administrerende direktør, der fylder 40 år tirsdag d. 12. november.

Noget af det, der har imponeret Esben Kolind Laustrup mest de i løbet af de første fire måneder, han har været ansat som administrerende direktør i Bankdata, er den faglige dygtighed og stærke holdånd, han møder.

”Jeg oplever, at vi er dygtige til det håndværk, vi laver. Jeg har mødt så mange utrolig dygtige medarbejdere over hele linjen, både bag tasterne i et udviklingsteam, en service desk eller i en økonomifunktion. Og den høje faglighed mener jeg, er selve grundstenen i det at være en moderne, finansiel it-virksomhed”, lyder det fra Esben.

Fra hulkort til agil udvikling
Den nye administrerende direktør er ikke i tvivl om, at hvis ikke vi hele tiden udvikler os som virksomhed, taber vi konkurrencen på markedet. Han mener, at Bankdata allerede godt i gang med en professionalisering af virksomheden.

”Jeg er imponeret over, hvor langt vi er nået på vores professionaliseringsrejse til trods for, at vi stadig mangler mange ting. Og læring bliver et helt centralt ord, for at vi kan følge med resten af verden”, siger Esben og uddyber:

”Hvis ikke vi i tidernes morgen var begyndt bruge Cobol i stedet for hulkort, ville vi ikke være her i dag. Og hvis ikke vi for nogle år tilbage havde valgt at gå den agile vej, og hvis ikke vi bliver ved med at tage nye platforme og værktøjer i brug, så er vi her ikke om ti år”.

Spørger man Esben, hvor Bankdata er om fem år, har han en klar idé om, hvordan billedet skal se ud. For ham er det afgørende, at virksomheden hele tiden udvikler og dygtiggør sig.

”Min vision er, at vi om fem år har fået mere ud af de penge, vi har. At vi leverer endnu bedre it-løsninger til medlemsbankerne for de samme penge, så vi står godt på markedet”, lyder det fra Esben, der tilføjer:

”Jeg håber også, at vi bliver oplevet som endnu mere kundeorienterede: Vi skal sørge for, at vores kunder ville vælge os, hvis de havde frit valg. Vi skal være en stærk strategisk partner for dem, og det kan vi kun være, hvis vi er kundeorienterede, professionelle og fagligt dygtige”.

Handlekraft, nærvær og fingrene i møget
For Esben er den vigtigste opgave som leder at gøre virksomhedens mission, vision og strategi klar og tydelig for medarbejderne.

”Folk skal forstå, hvor vi skal hen, og hvordan vi i vores dagligdag kan påvirke den retning. Og jo større virksomheden er, jo sværere er den opgave. Det er afgørende, at man som medarbejder kan se sig selv som en del af det store billede”, mener han.

Ifølge Esben skal en leder inspirere og engagere til virkelyst. Den fornemste ledelsesopgave er at spille andre bedre, at være nærværende, ordentlig og interessere sig oprigtigt for sine kollegaer og medarbejdere.

”Jeg mener, at man som leder skal være synlig og tæt på medarbejderne. Man skal selv have ’fingrene i møget’, så man ved og forstår, hvad det er vi arbejder med. Der skal være kort fra top til bund, så vi kan have en god og ærlig dialog på tværs af organisationslag. En god leder skal være engageret og kunne skabe gejst, især når det er allersværest”, siger han og tilføjer:

”Og så er handlekraft noget, jeg sætter stor pris på. At træffe beslutninger og få noget fra hånden. Jeg vil hellere fyres for noget, jeg har gjort end for noget, jeg ikke har gjort. Det betyder ikke, at man skal være dumdristig, men jeg synes, det er vigtigt at gøre noget og komme ud over stepperne”.

Godt selskab og foretagsomhed
Privat danner Esben par med Lisbeth, og sammen har de tre drenge på 8, 12 og 14 år. Han sætter stor pris på at spise god mad og drikke rødvin sammen med sin familie og sine venner. Og så elsker han at spille Counterstrike, cykle og styrketræne sammen med sine sønner.

”Jeg skal helst foretage mig noget fysisk, mens jeg slapper af, så jeg føler, at jeg udretter noget, at jeg kommer nogen vegne”, slutter Esben.

Blå Bog: Esben Kolind Laustrup

Før Esben blev ansat i Bankdata, var han direktør for Jyllands-Posten og JP/Politikens Erhvervsmedier, hvor han har haft en betydelig andel i den kommercielle og digitale udvikling. Inden for samme årrække har han bestredet posterne som bestyrelsesformand for Infomedia og Watch Medier.

Esben er også velbevandret inden for digital udvikling efter mere end et årtis erfaring med CEO-poster for TDC Hosting og Companymobile samt som Vice President for TDC Strategy & Technology.

Esben er uddannet økonom med fokus på finansiering og corporate finance og kom til Bankdata med mere end et årtis erfaring med digital og teknologisk udvikling. bl.a. fra TDC og Jyllands-Posten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------