Ove Vestergaard

Generationsskifte i Bankdata

Bankdatas direktør gennem snart 25 år, Ove Vestergaard, går på pension og overdrager, med en overgangsordning, ledelsen til nuværende viceadministrerende direktør Claus Hjort Bjerre.

For knap et år siden lagde Bankdata en plan for generationsskiftet på posten som adm. direktør i Bankdata. I den forbindelse blev Claus Hjort Bjerre ansat som viceadm. direktør.

Planen indebærer nu, at Ove Vestergaard overlader posten som adm. direktør til Claus Hjort Bjerre den 1. januar 2017. I perioden frem til 1. april fortsætter Bankdata med en tre-mands direktion – nu med Claus Hjort Bjerre i spidsen. I denne periode overdrager Ove Vestergaard sine opgaver og ansvarsområder, hvorefter han pr. 1. april har valgt at gå på pension.

Fra den 1. april 2017 vil direktionen bestå af Claus Hjort Bjerre som adm. direktør og Lene Weldum som direktør.

I de 25 år der er gået, siden Ove Vestergaard 1. april 1992 satte sig i chefstolen, har Bankdata gennemgået en imponerende udvikling. Fra at være en virksomhed på én lokation med omkring 200 medarbejdere og en markedsandel på ca. 7% inden for IT til danske pengeinstitutter, er Bankdata vokset til over 700 medarbejdere på fem forskellige lokationer, inklusive et kontor i Indien, og en markedsandel, der nærmer sig 20%.

Ove Vestergaard har stået i spidsen for mange store udviklingsprojekter og mange konverteringer af banker ind på Bankdatas platform i de 25 år. Den største succes og påvirkning af Bankdatas fremtid har dog været, da Jyske Bank i 2010 blev medlem af Bankdata og efterfølgende konverteret ind på Bankdatas systemkompleks. Det var Danmarkshistoriens største konvertering, som blev genneført på to år og til tiden, hvorved Bankdata voksede med 70%. Hertil kom, at Bankdata parallelt outsourcerede driften, og samtidig blev største partner i JN Data.

Claus Hjort Bjerre overtager sammen med Lene Weldum et Bankdata i topform, med en meget stærk kundebase og med adskillige store og spændende projekter i pipelinen, som f.eks. en helt ny kapitalmarkedsplatform. Med det udgangspunkt vil Bankdata helt sikkert også i årene fremover blive en betydelig spiller inden for finansiel IT.

Kontakt:
Formand for Bankdata: Karen Frøsig: 7437 2001