Høj dataetik skal skille os fra mængden i AI-kapløb

Debatindlægget er oprindeligt publiceret af Datatech d. 20. november 2018 og forfattet af Morten Gade Christensen, CIO i Bankdata

I Bankdata arbejder vi på tværs med digitalisering og innovation, som en præmis i at levere og udvikle konkurrencedygtige it-løsninger til den finansielle sektor. Det går stærkt med udviklingen af kunstig intelligens (AI) og brug af data. Når det gælder databehandling i den danske sektor og i EU generelt er der stor fokus på en høj grad af etik og sikkerhed.  I min dagligdag bliver jeg derfor ofte præsenteret for innovative muligheder i krydsfeltet af AI, etik og sikkerhed, der vækker min nysgerrighed og fascination.

Det hører dog til sjældenhederne, at jeg virkeligt bliver overrasket og eftertænksom. Sådan har jeg det efter at have læst Dr. Kai-Fu Lee aktuelle bog AI Superpowers. Den er på mange planer tankevækkende, og stærkt læseværdig.

Omdrejningspunktet for den digitale og teknologiske udvikling udspringer fra USA. Det er i hvert fald sådan vi har lært det er, for det er netop den antagelse Kai-Fu Lee sætter i perspektiv og udfordrer.

Kai-Fu Lee er kineser. Han har arbejdet med udviklingen af kunstig intelligens for alle de store – Apple, Google, SGI og Microsoft m.fl. I dag er han venture kapitalist i sin egen venture fond Sinovation Ventures. Sinovation investerer i teknologi-startups i Kina.  Kai-Fu Lee kender derfor udviklingen i Kina og USA særdeles indgående.

Det kinesiske mobilmarked er tre gange større end det amerikanske. Det har været katalysator for en meget stor investor-interesse, der har investeret massivt i en spirende teknologiscene. De første kinesiske internetselskaber kopierede uden skrupler nærmest 1:1 fra amerikanske selskaber, og lancerede løsningerne på det kinesiske marked.

Kina som innovativ drivkraft?
Det lukkede kinesiske marked, den massive vækst i smartphones og den enorme investor-interesse har accelereret udviklingen meget voldsomt.

Start-up miljøet i Kina er i dag meget stærkt konkurrencepræget. Alle kneb gælder, og der innoveres i dag i en grad som er uhørt høj.  Faktisk i en grad hvor man må forvente, at det bliver Europa og USA der kommer til at kopiere fra kineserne. Listen af kinesiske selskaber der har revolutioneret alt fra digital betaling, kommunikation, uddannelse, detailhandel, droner og førerløse biler er alenlang, og ukendt for de fleste i vesten – Tencent, VIPKid, DJI, Bytedance, Didi Chuxing, Alibaba, SF Express osv. osv.

Særligt indenfor udviklingen af kunstig intelligens (AI) går udviklingen virkelig stærkt i Kina.  Kai-Fu Lee forudsiger at styrkeforholdet mellem Kina og USA er under hastig forandring. Kina er ved at blive en supermagt indenfor AI. Det bliver dem, der sætter standarden. Det skyldes, at værktøjerne og uddannelsesmaterialet har været bredt tilgængeligt via den særlige open source kultur, der kendetegner miljøet omkring kunstig intelligens. Det har gjort det muligt, at uddanne mange talentfulde ingeniører indenfor området på relativ kort tid. Det, kombineret med en målrettet offentlig støtte til området, har skabt en stærk grobund.

Drivmidlet for AI udvikling er dog enorme mængder data.  Jo flere data des stærkere løsninger. Her er de kinesiske selskaber hjulpet af et meget liberalt syn på privacy og hvad data må anvendes til. De kinesiske forbrugere giver gerne deres data i bytte for bekvemmelighed og ”smarte” løsninger. Det i en grad som er nærmest ufattelig i en europæisk kontekst.

Dataetik som varemærke
I min optik bør vi i Europa satse langt mere målrettet på mulighederne i kunstig intelligens. Vi kan lære meget af kinesernes evne til at skalere og eksekvere. Det er imponerende, hvor hurtigt det er lykkedes kineserne at få skabt et toneangivende videnmiljø. Udviklingen har dog en bekymrende bagside i form af den manglende dataetik og hensynet til privatlivets fred. Vi bør satse målrettet på at gøre anstændighed, høj dataetisk og sikkerhed til omdrejningspunktet i måden vi differentierer os. Her har vi en stærk tradition, som vi bør videreudvikle og udnytte til at opbygge et stærkt varemærke indenfor avanceret dataanvendelse.