Innovationschef: Fejl og eksperimenter giver guldæg i kurven

Bankdatas underdirektør Nicolaj Nørgaard Peulicke står i spidsen for afdelingen Digitalisering, hvor han er med til både at søsætte projekter og skyde størstedelen af eksperimenter i sænk på et tidligt stadie. Men det er der en rigtig god grund til, forklarer han.

Ifølge en rapport fra innovationsvirksomheden 1508 foretaget blandt medarbejdere i en række danske og internationale virksomheder så fejrer kun hver ottende virksomhed, når projekter slår fejl.

Den manglende lyst til at fejre fejlslagne projekter bekymrer Bankdatas underdirektør og innovationschef, Nicolaj Nørgaard Peulicke, som til daglig arbejder for, at størstedelen af Bankdatas innovationsprojekter kan skydes i sænk, mens de stadig er på et tidligt stadie i udviklingsprocessen. Men også at de bedste projekter overlever.

”Målet med at lave fejl er at lære – og gerne hurtigt. Det gør vi ved at eksperimentere og justere, når vi bliver klogere. Det må aldrig gøre ondt at fejle, og vi kan altid lære noget af vores fejl. Det skal vi kunne. De bedste eksperimenter er nemlig dem, der strider imod konventionerne, hvor vi balancerer mellem det gale og geniale,” siger Nicolaj Nørgaard Peulicke.

80 pct. af eksperimenterne går galt

Ifølge underdirektøren løber størstedelen af afdelingens eksperimenter over en periode på op til fire uger, hvorefter hvert eksperiment tages op til vurdering. På dét tidspunkt lægges 80 pct. i graven eller skaber grundlag for et nyt eksperiment.

”80 pct. af de produkter og services, vi udvikler, skaber ikke den fornødne værdi, når de møder markedet eller organisationen. Vi ønsker derfor at identificere de 80 pct., mens indsatsen stadig er i lille skala. Det er muligt, hvis man er systematisk, og hermed skalerer vi kun de rigtige løsninger op,” siger Nicolaj Nørgaard Peulicke.

Han forklarer, at afdelingen især lægger kræfter i fasen op til traditionel projektstart. I løbet af nogle få uger er det således muligt at modne og markedsvalidere en idé, hvilket underdirektøren betegner som validerede business cases.

”Vi drømmer om at øge mængden af eksperimenter. Realistisk set når vi 15-20 eksperimenter næste år. Med den kadence vil vi med stor sandsynlighed få et eller to guldæg i kurven, som vi kan udvikle sammen med vores kolleger, og som på sigt kan blive et helt nyt forretningsområde. Og det er selvfølgelig det, det hele handler om,” siger han.

Vil skabe en kultur, som opfordrer til at eksperimentere

Innovationsdagsordenen præger ifølge Nicolaj Nørgaard Peulicke de fleste danske virksomheder, men ikke alle formår at skabe og dyrke den kultur, som opfordrer til innovation og eksperimenter.

”Det handler om at skabe de bedste rammer for vores innovationsindsats. Men det kræver en klar og veldefineret metode, hvis innovation skal være vedvarende og skabe værdi i praksis. Kort fortalt skal virksomheder skabe en kultur, som opfordrer til at eksperimentere og teste nye projekter og forretningsmodeller. Og i en sådan kultur får man pluspoint for at lave fejl,” siger Nicolaj Nørgaard Peulicke og tilføjer:

”Når man først har fået styr på rammer og arbejdsmetoder, er det langt mere realistisk at udvikle projekter, der kan skabe værdi for både kunder og kolleger.”

Ifølge underdirektøren vil afdelingens arbejdsmetoder også nå ud til Bankdatas øvrige medarbejdere i fremtiden. På tværs af den agile organisation vil man opleve et endnu større fokus på nysgerrighed og eksperimenter.

”Helt konkret kommer vi til at understøtte mulighederne for at eksperimentere og afprøve langt mere end i dag. Det er afgørende, at vi både har lysten og evnerne til at forbedre vores produkter og organisation, således at vi kan skabe endnu mere værdi for vores ejerbanker.”