Portræt af Flemming Krath Engedal

It-direktør med 30 års ledererfaring fyldt 50

Flemming Krath Engedal, Direktør for Kapitalmarked og Økonomi hos Bankdata, som leverer finansielle it-løsninger til 11 af landets største banker og deres 1,5 mio. bankkunder, fyldte 50 år den 19. november 2017. Siden februar 2017 har han haft ansvaret for udvikling og lancering af Bankdatas nye kapitalmarkedsplatform, der håndterer valutaoptioner, og som på sigt også skal omfatte kapitalmarkedsrisiko, -regnskab og -rapporter. Netop nu har han særligt fokus på implementering af EU-direktivet MiFID II.

Flemming kom til Bankdata fra Danske Bank, hvor han arbejdede i knapt 28 år – senest som Senior Vice President. I Danske Bank var han blandt andet med til at udvikle netbanker, mobilbanker og hjemmesider samt nye betalingsservices som cash management og MobilePay.

Ambitioner bragte ham videre
Efter knap 28 år hos Danske Bank skiftede Flemming i 2016 til Bankdata, hvor han blev ansat som underdirektør for Kapitalmarkedsprodukter. Kort efter blev han forfremmet til en stilling som direktør for Kapitalmarked og Økonomi med ansvar for ca. 250 medarbejdere.

I løbet af sine første 1 1/2 år hos Bankdata har Flemming allerede markeret sig som én af branchens tungeste profiler, ligesom han har været en af drivkræfterne bag virksomhedens agile transformation, der i dag sikrer hurtigere leverancer til ejerbankerne, der bl.a. tæller Jyske Bank og Sydbank.

Mennesker i fokus
Også på HR-området har Flemmings ledelsesstil haft en positiv effekt. Der har været en stabil medarbejdervækst, ligesom det er lykkes at skabe et positivt miljø med plads til sjov, samarbejde og synliggørelse af det it bidrager med forretningsmæssigt. Flemming er kendt for at arbejde ud fra et grundprincip om, at ledelse sker i fællesskab med andre, og at det skal være sjovt at gå på arbejde, og netop mantraet le-del-se karakteriserer it-direktørens overbevisning og holdning til en branche i konstant forandring.

"Samarbejdet mellem mennesker er den bedste vej til resultater på en arbejdsplads. Man kan ikke fokusere enøjet på produktivitet og målinger. Man må først og fremmest give mennesker plads til at være kreative sammen. Det oplever jeg, at Bankdata står for," fortæller han.

Kombinerer faglighed med vilje og mod
Historien om Flemming er på mange måder en historie om en profil, der behandler sine kolleger, som han gerne selv vil behandles.

"Når jeg får en opgave, leder jeg efter den del, der udfordrer mig allermest. Det er samtidig den del, der motiverer mig. Samtidig forsøger jeg at dele ud af mine erfaringer, så vi kombinerer faglighed med viljen og modet til at gå nye veje," siger fødselaren.

Flemming bor privat i Søften ved Aarhus sammen med hustruen Lise og børnene Niels og Solvej. Fritiden bruger han bl.a. på frivilligt arbejde som spejderleder samt gadgets, foto og ny teknologi. Fødselsdagen blev fejret allerede i august med et surprise-party med en herretur i hurtiggående ribbåde til sommerhuset på Helgenæs