coding pirates logo

Kreative kodepirater fra Bankdata

På Bankdata har vi mange forskellige ildsjæle, der brænder for it-udvikling både i og uden for arbejdstiden. En flok af de kreative ildsjæle har været med til at starte lokalforeningen Coding Pirates Lillebælt, der giver børn og unge mulighed for at lære mere om it-teknologi og programmering.

Søren Becher, som er Head of ATM hos Digitale Kunder 1, er en af initiativtagerne bag foreningen. En kammerat luftede ideen om at starte en lokalforening i Middelfart for ham. Da han fandt ud af, at flere kolleager på Bankdata gik med samme idé, og at der var ved at starte en lokalforening i Fredericia, tog ideen fart. De blev enige om, at slå Middelfart og Fredericia sammen til én fælles forening med to afdelinger – og inden længe var Coding Pirates Lillebælt født.

Siden da er projektet vokset stødt, og bestyrelsen er nu fuldt bemandet. Lokale virksomheder bakker også op om foreningen og flere har på eget initiativ tilbudt både hjælp, lokaler, omtale og sponsorater – og så er der allerede 30 børn på venteliste i Fredericia og 20 i Middelfart. Søren Becher er dog sikker på, at der kommer endnu flere.

”Det kommer til at vokse. Det er jeg slet ikke i tvivl om”, siger han og glæder sig over tilslutningen: ”Det gør det jo nemt at starte sådan noget her op. At interessen så tydeligt er der. De undervisere, der er med nu, det lyser ud af dem. De har så mange ideer, og der er så stort et drive til stede”.

Et piratfællesskab for fremtidens it-eksperter

Fra Bankdata er der lige nu seks andre medarbejdere involveret i foreningen. Alle med det til fælles, at de brænder for at styrke børn og unges teknologiske kreativitet.  Ifølge Søren Becher bliver der mere og mere brug for de teknologiske færdigheder, og foreningen arbejder derfor med kvaliteter, som børn og unge kan få stor gavn af i deres fremtidige arbejdsliv – for eksempel på en arbejdsplads som Bankdata.

”Vi kan jo i foreningen være med til at forme vores potentielle nye ansatte. Der kommer til at være mangel på dem fremadrettet, så hvis vi i foreningen kan være med til at give unge mennesker en bred viden, de kan bruge i et fremtidigt arbejde, samtidig med, at de har det sjovt, så det er jo win-win”, siger Søren Becher.

Derudover understreger han det fællesskab, som foreningen er med til at skabe mellem ligesindede unge mennesker: ”Jeg nyder at se dét, at børn er en del af et fællesskab. Nu snakker man jo meget om, at børn i dag hurtigt isolerer sig med sin iPad for sig selv. Men i foreningen kan børnene stadig nørde med iPad’en – de gør det bare i fællesskab”.

Flere om bord på skibet

Coding Pirates Lillebælt afholdte stiftende generalforsamling onsdag d. 1. februar. Her dukkede en masse interesserede op, og det glæder Søren Becher, for der er stadig behov for flere hænder. Både undervisere med teknologisk baggrund, og folk, der ikke nødvendigvis har kompetencer i at kode eller programmere.

”Vi har programmører, designere – ja faktisk stort set alle de samme kategorier som vi har internt her på Bankdata. Men vi har også brug for folk, der for eksempel vil bage en kage, lave noget saft eller flytte et bord. Det kan også være folk, der kan udbrede den gode historie. Vi mangler dem, der kan hjælpe mange forskellige steder”, fortæller Søren Becher, og understreger, at både børn og voksne får noget med sig: ”Når man arbejder med kreative unge mennesker, kan man opdage helt nye måder at udvikle sig på, og tænke på. Måder, der er fundamentalt anderledes end de måder, vi kender fra Bankdata. Nogle gange kan man blive overrasket over, hvor man finder inspirationen henne”.

FAKTA

Coding Pirates er en forening, der handler om at fremme børn og unges produktive og kreative it-kompetencer.

I foreningen mødes man typisk én gang om ugen, hvor de unge inddeles i grupper á 4 – 5 stykker. Her arbejder de på forskellige projekter og aktiviteter, der ofte er delt efter alder og erfaring.

Der findes omkring 40 lokalafdelinger fordelt i landet. I hver forening er en række dedikerede frivillige voksne, der hjælper børnene med deres it-projekter.