Pengeautomat

Ny teknologi gør pengeautomater smartere

Pengeautomaterne i en række danske pengeinstitutter er blevet klogere, mere brugervenlige for kunderne og tidsbesparende for bankens medarbejdere. Bankdata har  indført en teknologi, der gør automaterne i stand til at modtage både kroner og euro i samme indbetaling. En funktion, der er unik i Europa. Samtidig kan automaterne genbruge de indbetalte sedler.

Det har længe været muligt at indbetale penge til sin konto via pengeautomaterne i Bankdatas medlemsbanker. Dem har bankmedarbejdere tidligere gennemgået manuelt for at sortere stjålne, ulovlige eller for gamle sedler fra. Det arbejde er nu automatiseret, så maskinen selv kan læse sedler og opdage, hvis nogle af sedlerne er mistænkelige. Processen finder sted helt uden menneskelig indblanding.

”Vi skal kunne garantere, at de sedler, der kommer ud af automaterne, er valide. De skal hverken være falske eller fra en gammel seddelserie, som man ikke må have i cirkulation længere. Opgaven med at sortere dem fra er nu automatiseret og standardiseret, og det har gjort processen betydeligt mere effektiv,” siger Søren Becher Andresen, har ansvaret for drift og udvikling af pengeautomater i Bankdata.

Bankmedarbejderne vurderer maskinens sortering
Automaterne opdager også penge, der er sprøjtet med blæk fra røverier samt falske sedler. Derudover skiller automaterne sedler fra, der er ved at gå i stykker pga. slid. Selv om automaterne klarer størstedelen af arbejdet i lyntempo, skal en del sedler stadig vurderes af en medarbejder.

”Ingen maskiner er 100 pct. fejlfrie, da de jo er sat til at overholde firkantede regler. Derfor vil en del sedler stadig skulle gennemgås af en bankmedarbejder. En seddel behøver ikke være falsk, bare fordi den har været krøllet til ukendelighed,” fortæller Søren Becher Andresen.

”Det unikke ved sorteringen er, at automaten opsamler mulige falske eller ikke genkendelige sedler, så de ikke er i omløb længere, og den logger, hvem indbetaleren er. Efter en menneskelig vurdering kan kunden enten få sine penge indsat på kontoen, hvis det var en fejlvurdering, eller banken kan kontakte kunden med en bekymring.”

Virksomheders likviditet øges
En stor fordel ved den nye teknologi er, at virksomhedskunder ikke behøver at bruge døgnbokse. Det betyder, at pengene bliver bogført på virksomhedernes konti langt hurtigere.

”Når man tidligere har brugt døgnbokse, så kunne man godt risikere, at der gik op til fire dage før pengene faktisk stod på kontoen. Det gør de nu få sekunder efter, at indbetalingen er foretaget, og det betyder, at en lille virksomheds likviditet ikke belastes som tidligere,” siger Søren Becher Andresen.