Opret dig som bankkunde på 10 min.

Fra mobilen hjemme i sofaen kan man nu på under 10 min. klikke, taste, scanne og underskrive sig til en konto i banken.

"Det er overraskende, hvor hurtigt man kan blive kunde og oprette en konto helt uden at snakke med en rådgiver". Sådan lød det fra en af Jyske Banks pilotkunder, da han testede den nye måde at oprette sig som bankkunde på.

Formålet med Bankdatas nye løsning til selvbetjent kundeoprettelse er at gøre livet lettere for både bankkunder og rådgivere. Som bankkunde slipper du for ventetid og kan selv oprette en konto i banken, når det passer dig. Som rådgiver slipper du for at genindtaste en masse oplysninger fra kunderne og får dermed en mere effektiv hverdag.

Jyske Bank er den første af Bankdatas medlemsbanker, som har lanceret den nye løsning. De øvrige medlemsbanker er også i fuld gang med at tage den nye, automatiske og selvbetjente kundeoprettelse i brug.

Så let er det
 Via bankens hjemmeside logger man ind med sit NemID. Derefter:
•Scanner man sit kørekort/sundhedskort
•Giver accept til at hente oplysninger hos SKAT
•Angiver resten af formål/omfang via skærmen
•Giver sine samtykker
•Underskriver aftalen digitalt
•Går ind i netbanken og ser kontoen, som netop er blevet oprettet

Hjemme eller i banken
Man kan som sagt selv oprette sig som kunde og/eller oprette en konto hjemmefra, men banken kan også bruge den nye digitale løsning på fysiske kundemøder.

"Her kan rådgiveren sammen med kunden hurtigt og let fremskaffe relevante dokumenter og oplysninger digitalt med det samme via en iPad, der ligger i banken. På den måde undgår banken den 'forhørs'situation, som formål/omfang-kravet ellers kan føles som", siger Frank Jensen, seniorforretningsudvikler i Jyske Bank og Product Owner i Bankdata.

Automatisk flow – uden manuelle processer bagved
Den nye, digitale og selvbetjente kundeoprettelse er bygget til at integrere med rigtig mange forskellige systemer i Bankdata:

"Ref.nr. på kunden bliver automatisk oprettet, når han eller hun scanner sit sundhedskort, og legitimationen arkiveres automatisk i eArkiv efter scanningen. Skatteoplysninger på kunden bliver hentet automatisk, og banken får leveret årsindkomst og de seneste tre lønsedler, uden at skulle gøre noget aktivt", fortæller Jesper Rohde, afdelingsleder i Bankdata, og fortsætter:

"Kunden udfylder selv formål/omfang, som rådgiveren derfor slipper for at genindtaste efterfølgende. Sidst, men ikke mindst, får banken kundens samtykker og underskrift digitalt med det samme".

Det hele foregår i et komplet automatisk flow, så det er ikke kun en let og hurtig løsning for kunderne, hvor bankmedarbejderne så skal sidde omme bag ved forklædet og udføre en masse manuelle processer. Hele flowet kan foregå uden menneskehænder.

"Der kan være enkelte tilfælde, hvor scanningsværktøjet, der skal scanne kundens sundhedskort, er i tvivl om de data, det bliver præsenteret for – og her vil der ligge en opgave hos rådgiver i at godkende data og lægge dem i eArkiv", forklarer Frank Jensen.

Hvem kan oprette sig som kunde online?
I først omgang kan man oprette sig som kunde online, hvis man er privatkunde over 18 år, er dansk statsborger, har fast bopæl og er skattepligtig i Danmark.