Først i Danmark: Se pinkode i din netbank

15. maj blev ’Se pinkode’ introduceret i Bankdatas medlemsbanker, som er de første i Danmark, der kan tilbyde kunderne at se pinkoderne til deres betalingskort i netbanken.

Mange kunder oplever i dag at skulle vente helt op til 14 dage for at få pinkoden til deres kort leveret med fysisk post. Med ’Se pinkode’ vil kunden allerede kort tid efter kortet er bestilt i pengeinstituttet kunne se pinkoden i sin netbank. Hermed vil kunden være klar til at bruge sit kort, når det kommer med posten.

Den nye løsning er udviklet i samarbejde med Nets og BOKIS, der er Lokale Pengeinstitutters fælles indkøbssamarbejde på kort- og betalingsformidlingsområdet. Indtil videre er Bankdatas medlemsbanker de eneste i Danmark, som får mulighed for at tilbyde sine kunder ’Se pinkode’.

Både nyudstedte og eksisterende betalingskort
Løsningen ’Se pinkode’ vil både omfatte Dankort, Visa/Dankort og de internationale kort som Mastercard og Visa. For alle korttyper gælder, at kunderne kan se deres pinkode i netbanken både for nyudstedte kort, men også for eksisterende kort.

”Ud over en forbedret kundeoplevelse, vil der også være penge at spare for pengeinstitutterne ved den nye ydelse, fordi vi forventer, at antallet af genbestillinger af pinkode og kort bliver reduceret, når kunden fremover kan se sin pinkode i netbanken, hvis han har glemt den”, lyder det fra Marianne Aaskov Gadegaard, Product Owner i Bankdata.

Kan spare fysiske breve
I den løsning som lanceres nu, vil kunderne stadig få tilsendt det fysiske pinbrev. Men på sigt kan det være aktuelt helt at udfase de fysiske pinbreve til kunder, der modtager deres pinkode i netbanken. Herved vil der være yderligere besparelser at hente for pengeinstitutterne.

Kunder uden netbank vil modtage deres pinkode med fysisk post som i dag.