Bankdatas agile transformation gør indtryk

”Bankdata er modig og attraktiv”, det var konklusionen, da Mogens Sørensen, afdelingsleder i Kredit og Dokumenter i Bankdata, holdt oplæg om sin personlige ledelsesrejse under b-agile til Internetweek Denmarks event ”Ledelse og beslutninger i en digital tidsalder”.

Bankdata gør indtryk
Omkring 90 ledere var mødt op i Deloittes kantine i Papirfabrikken i Silkeborg d. 20. april for at blive klogere på, hvad digitalisering og transformation stiller af krav til ledelse. Koncentrationen var intens, og den efterfølgende spørgelyst var høj og møntede sig især på, hvad der fik Bankdata til at træffe valget om så omfattende og helhjertet en transformation.

”Jeg tror, vores historie virkelig sætter ting i gang hos folk. Vi er dem, man kigger til, når man går med overvejelserne om at skabe forandring. Alle mærker, at verden bevæger sig, og at spillereglerne ændrer sig. Men mange holder sig tilbage, når det gælder om at tilpasse sig en verden i forandring. Når de ser, at en enterprise-virksomhed ikke bare overvejer det, men gør det – og gør det helhjertet og hurtigt – så gør det indtryk,” fortæller Mogens Sørensen.

Kunden tæt på
Mange agile organisationer har svært ved at få kunden tæt nok på til at kunne træffe reelle valg om værdi og prioritering, og det vakte både respekt og opsigt, da Mogens fortalte, at Bankdata har kunden siddende fuld tid som Product Owners i hjertet af produktteams. Og netop det gør Bankdata interessant:

”Bankdata er en meget inspirerende case. De har som relativt stor virksomhed valgt at gå hele vejen med deres transformation og gøre det hurtigt. Normalt er det mindre virksomheder, der laver full-scale forandring på den måde. Men Bankdata er en etableret spiller, der virkelig vover at tage medicinen,” siger Jeppe Keller Jensen, specialkonsulent fra Silkeborg Kommune, der har været med til at lave programmet til Internetweek Denmark.

Mange interesserede
Den agile transformation er blevet en fortælling, der deles og skaber interesse i omverdenen, og mange er interesseret i at være en del af rejsen. Derfor fik Mogens mange henvendelser, om transformationen tiltrækker nye typer af medarbejdere.

”Mange nævner b-agile som en årsag til at søge job hos os. Bankdatas renommé har ændret sig, og det har skabt interesse, også hos helt unge IT-professionelle. Det var fedt at kunne stille sig op og repræsentere sin virksomhed og mærke, at vi kan inspirere og gå foran,” slutter Mogens Sørensen.