Corona tredobler antallet af handler med aktier og obligationer i Danmark

Den globale coronavirus (COVID-19) har medført markant mere handel med aktier og obligationer end normalt. I perioden 12.-25. marts har danskerne foretaget tre gange så mange fondshandler som i samme periode sidste år. Det oplyser Bankdata, der udvikler it-løsninger til ni danske banker, som tilsammen servicerer 1,9 mio. bankkunder.

Fra d. 12.-25. marts 2020 har danskerne købt eller solgt rekordmange værdipapirer via deres netbank, mobilbank eller lokale filial. Sammenlignet med samme periode sidste år, er antallet af fondshandler steget med 290 procent.

Det oplyser it-virksomheden Bankdata, som udvikler it-løsninger til ni danske banker, herunder bl.a. Jyske Bank og Sydbank. Bankdatas medlemsbanker servicerer tilsammen 1,9 mio. bankkunder. Stigningen er baseret på transaktioner hos it-virksomhedens ejere.

“Vi har ikke set noget lignende siden finanskrisen i 2008. Vi har set en markant stigning i antallet af handler med aktier og obligationer blandt de institutionelle investorer som fx pensionskasser og ikke mindst fra forbrugerne. Det er et udtryk for den usikkerhed og ustabilitet, der præger markedet,” siger Jesper Glogauer, underdirektør for kapitalmarked i Bankdata.

Amerikanske udsving gav rekordmange handler
Med hele næsten fem gange så mange handler som normalt på en enkelt dag blev d. 25. marts 2020 den travleste dag i lang tid. Ifølge Jesper Glogauer afspejler den høje aktivitet i Danmark ofte de internationale børser.

“Vi så nogle store udsving på særligt det amerikanske marked d. 24. marts, og det får betydning for det danske og europæiske markeder i form af exceptionelt mange handler d. 25. marts,” siger Jesper Glogauer fra Bankdata.

Om Bankdata
Bankdata er én af Danmarks største finansielle it-virksomheder. Bankdata ejes af de ni danske banker Alm. Brand Bank, Djurslands Bank, Jyske Bank, Kreditbanken, Nordfyns Bank, Ringkjøbing Landbobank, Skjern Bank, Sparekassen Sjælland-Fyn og Sydbank. De ni banker servicerer tilsammen over 1,8 mio. bankkunder. Bankdata har eksisteret siden 1966 og beskæftiger ca. 700 medarbejdere. Virksomheden har hovedsæde i Fredericia og udviklingscentre i Silkeborg, Aarhus og i Gurgaon i Indien.