De sidste fem banker er tilsluttet kapitalmarkedsplatformen

De seneste ni dage udgør én stor milepæl for Bankdatas kapitalmarkedsplatform (KaMP). Fredag ​​var de fem resterende medlemsbanker kommet med i KaMP, og i denne weekend fik Jyske Bank og Sydbank endnu en leverance fra Release 4. I alle bankerne kører systemerne, og underdirektør Mogens Sørensen, der er chef for KaMP, er både stolt og glad:

”Det har været fantastiske ni dage. Alle i KaMP-organisationen har været involveret og bidraget til en meget vellykket implementering af Djursland Bank, Skjern Bank, Kreditbanken, Sparekassen Sjælland-Fyn og Nordfyns Bank. Jeg takker alle kolleger i organisationen for veludført arbejde. Vi kan alle være meget stolte. ”

Forberedelse til at slukke systemer

Mogens Sørensen fortsætter:

”Nu kan vi høste gevinsten af at have ét integreret system i alle medlemsbanker, der håndterer alle facetter af handel på kapitalmarkedet. For bankerne betyder det, at de nu har en avanceret kapitalmarkedsplatform, som er fremtidssikker, når det kommer til effektivitet, vedligeholdelse og ikke mindst overholdelse af reguleringen på området. Derudover kan vi begynde at planlægge nedlukning af de mange forskellige it-løsninger, der hidtil har understøttet bankernes kapitalmarkedsprocesser. ”

Forud for de seneste ni dages implementering er gået et omfattende forberedelsesarbejde. Alle de erfaringer, som blev høstet ved implementeringen i maj af Ringkjøbing Landbobank og Alm. Brand Bank, er anvendt til at gøre processen så gnidningsfri som muligt. Undervisningsmateriale, video-vejledninger og testcases er forbedret. Desuden er der etableret en mentorordning med de fire banker, der allerede er på platformen, så de kan dele ud af deres erfaringer til de fem nyankomne banker.

Bygger på solid erfaring

”De sidste måneder er de relevante medarbejdere i de fem banker blevet uddannet i at betjene systemet. Mentorordningen har primært fokuseret på at understøtte den forretningsmæssige forståelse og give indblik i den nye hverdag, der venter i bankerne, ”fortæller Delivery Manager Sune Gaardlykke Jensen, der har koordineret leveringen til de 5 medlemsbanker, der er kommet med i MX.3 her i november.

Den interne koordinering vedrørende leverancer, tidslinjer og valideringskampagner er organiseret af Senior Delivery Manager Shawn Sørensen:

”Hele operationen med at integrere de fem banker er primært udført af Bankdata-medarbejdere, og det understreger, at Bankdata har overtaget det fulde konfigurationsejerskab af KaMP-programmet. Efter min mening har samarbejdet inden for KaMP-programmet været tæt på perfekt. ”

Implementeringshistorik

Marts 2017: Jyske Bank

April 2017: Sydbank

Maj 2020: Alm. Brand Bank og Ringkjøbing Landbobank

November 2020: Djurslands Bank, Skjern Bank, Kreditbanken, Sparekassen Sjælland-Fyn og Nordfyns Bank.