Bankdata går live med ny kapitalmarkedsplatform

Bankdata har sendt den første del af sin nye, store kapitalmarkedsplatform i luften. Over de næste tre år bygges platformen færdig i samarbejde med internationale finans-it-partnere.

Halvandet års udviklingsarbejde nåede et foreløbigt klimaks torsdag morgen, da dealere og sales-folk i Sydbank tog Bankdatas nye kapitalmarkedsplatform i brug til handel med valutaoptioner.

Dermed er Bankdata i luften med første  skridt i den største investering i fællesskabets 50-årige historie.

Valutaoptioner er nemlig kun det første produkt på platformen. Over de næste tre år tager medlemsbankerne systemet i brug til flere og flere forretninger på kapitalmarkedsområdet. Platformen kommer også til at indeholde funktionalitet inden for risiko, regnskab og rapporter.

Internationalt samarbejde

Den nye kapitalmarkedsplatform er baseret på systemet MX.3 fra det franske firma Murex. Bankdata valgte for halvandet år siden at forlade sin hidtidige strategi om egenudvikling på kapitalmarkedsområdet. I stedet har man valgt at indgå et samarbejde med Murex om at skabe en platform, der understøtter de 11 medlemsbankers behov for et konkurrencedygtigt, internationalt fokuseret system, der udvikler sig i takt med markedet.

Bankdata har skrevet kontrakt med den franske afdeling af det internationale fintech-firma Synechron om at indgå som 'system integrator' i implementeringen. Derfor arbejder foreløbigt 22 franske konsulenter i Bankdata i Fredericia og Silkeborg, hvor de bidrager med viden om og erfaring med Murex-implementering.