Ny UX-chef i Bankdata: Det, vi skal nu, er voldsomt spændende og udfordrende

Med erfaring fra legoklodser, vindenergi og hi-fi skal Nikolaj Gandrup Borchorst indfri Bankdatas ambitioner om at gøre pengeinstitutternes digitale løsninger mere relevante, intuitive og lækre.

Hej Nikolaj. Hvad lægger du i begrebet User Experience?

”Jeg mener, at UX (engelsk betegnelse for brugeroplevelse, red.) for ofte bliver defineret for snævert. Som værende lig med et flot design eller brugervenlighed. Men det er jo ikke en succes at udvikle en brugervenlig løsning, som ingen har et reelt behov for.  UX beskæftiger sig først og fremmest med, om produktet har en eksistensberettigelse for brugeren. Man kan sige UX’ere udfylder den rolle en arkitekt har, når der skal bygges et nyt hus. Er et skur nok, eller skal vi ud i en Patricia-villa? Hvordan disponerer vi rumfordelingen? Og ikke mindst, hvordan samarbejder vi med tømrer, ingeniør og murer om at skabe det bedst mulige slutprodukt inden for de tekniske og økonomiske rammer. Så god UX er produkter, som brugeren elsker at bruge.”

Hvilke profiler skal du ud og hyre det næste år?

”Vi skal opruste vores digitale designkompetencer. Vi skal lave produkter, der ikke bare er relevante og brugervenlige, men også ser lækre ud. Vi designer til mange platforme og driver udviklingen af et spritnyt designsystem. Den opgave har vi behov for ekstra designmuskler til at løfte. Derudover er vi lige nu på udkig efter en stærk seniorprofil, der kan drive UX-processen i et nyt kundefokuseret team, der blandt andet beskæftiger sig med at gøre onboarding af nye bankkunder til en langt federe proces for både kunde og rådgiver.”

Hvad vil du gerne sige til UX’ere, som ikke har overvejet Bankdata som en karrieremulighed?

”I Bankdata er vi ved at bygge en sammentømret UX- og designafdeling, hvor man får mulighed for masser af faglig sparring og for at designe til et område, der spænder over både lækre B2C-produkter og hardcore ekspertsystemer til fx aktiehandel. Det er voldsomt spændende og udfordrende.”

Hvad kan UX’ere forvente at lære, hvis de kommer ombord?

”Fordi vi er så optagede af det faglige fællesskab, vil der blive masser af muligheder for at få berøring og erfaring med alle facetter af UX-spektret – fra research, over facilitering, til design og brugertest.”

Hvilken erfaring kommer du selv med, som en kommende medarbejdere kan få gavn af?

”Jeg er informationsvidenskaber med en ph.d. fra Datalogi inden for UX og Human-Computer Interaction. Siden har jeg været fem år som UX-konsulent hos Mjølner Informatics, hvor jeg arbejdede med alt fra vindenergi til touch displays til forstærkere. Her var jeg også forbi LEGO, hvor jeg var UX Lead og bl.a. designede et program til modeldesignerne, så de kunne bygge deres modeller i 3D. Inden jeg gik selvstændig, var jeg i Creunas (digital bureau, red.) ledelse, hvor jeg var faglig leder for designerne og bl.a. arbejdede med at implementere Design Thinking (metode til at udfordre vanetænkning og finde bedre løsninger, red.) på tværs af alle kontorer i Norden.”

Hvad er første milepæl?

”Vores klare mål er, at bankkunden er i centrum for alle beslutninger. Det er efterhånden et fortærsket udtryk, ’at sætte kunden i centrum’, men relativt få virksomheder lykkes med det. I vores verden er UX’erne afgørende for, at vi kan nå i mål med det. At de beslutninger, der træffes, om hvad der skal bygges, og hvordan det skal bygges, tager afsæt i vores kunder – både rådgivere og slutkunder”

Hvad er første skridt på vejen derhen?

”I Bankdata sidder alle UX’erne decentralt i vores forskellige produktteams, fx på udviklingen af vores nye digitale bank. Som noget relativt nyt har vi valgt at lave en matrix-organisation, hvor UX’erne samtidigt har deres eget fællesskab. Så det første vi skal, er at få skabt et godt og sammentømret team, hvor vi skal styrke fagligheden og sparringen på tværs. Sideløbende med det skal vi blive mere datadrevne i vores designbeslutninger, så vi kan så vi kan blive bedre rådgivere overfor bankerne og hjælpe dem med at kvalificere beslutninger, de får den absolut største forretningsværdi i at have Bankdata som it-leverandør.”

Bankdata udvikler og driver it-infrastruktur, løsninger og applikationer til otte danske banker, som tilsammen servicerer over 1,5 mio. kunder. Bankdata blev stiftet i Fredericia i 1966 og har i dag kontorer i Fredericia, Silkeborg, Aarhus og Gurugram i Indien.