Jesper-Glogauer bankdata

Bankdata får ny fransk partner

Bankdata har skrevet kontrakt med Synechron i Paris om levering af viden og ressourcer til et igangværende projekt, hvor Bankdata skaber en ny kapitalmarkedsplatform ud fra systemet MX.3 fra firmaet Murex.

Aftalen repræsenterer et tocifret millionbeløb og indebærer, at det internationale finans-IT firma Synechron bliver 'system integrator', det vil sige fast partner på Bankdatas fire-årige kapitalmarkedsprojekt med Murex.

"Synechron er certificeret Murex-partner, og vi får dermed adgang til en stor erfaring og viden om best practice i forhold til Murex. Det er kompetencer, vi ikke kan få i Danmark," siger Jesper Glogauer, underdirektør i Bankdata.

"Vi har hidtil rekrutteret enkeltstående internationale konsulenter for at dække vores behov for ressourcer og kompetencer. Med Synechron får vi en samlet pakke. De leverer de konsulenter, vi skal bruge, i den periode, vi skal bruge dem. Bankdata opnår dermed en større fleksibilitet til at geare op og ned på ressourcer," siger han.

Fra planlægning til træning
10 konsulenter starter allerede nu i Bankdata i Fredericia. De indgår i blandt andet programstyring, planlægning, arkitektur, integration, m. m. Desuden overvejes det, om det er relevant for Bankdata at benytte sig af Synechrons migrationscenter i Serbien og testcenter i Indien.

Synechron kommer desuden til at spille en stor rolle i opgaven med at opbygge kompetencer i Bankdata til drift og support af den nye kapitalmarkedsplatform.

Strategisk og kulturelt match
Synechron er valgt på baggrund af en 'request for partnership', hvor flere internationale konsulentfirmaer indsendte forslag.

"Vi oplevede et godt strategisk match med Synechron. Vi har brug for dem, men de har også et ønske om at få erfaring med vores multibank set up. Vores viden om bankadskillelse er værdifuld for dem i et marked, hvor mindre banker i stigende grad går sammen om IT-indkøb. Også vores agile arbejdsmetoder interesserer dem," fortæller Jesper Glogauer.

Bankdata oplevede desuden et godt kulturelt match med repræsentanterne fra Synechron.

"En af vores grundlæggende værdier i Bankdata er at være bevidst om medarbejderne som hele mennesker. Vi mærkede, at Synechron var optaget af at tænke hele vejen rundt om deres konsulenters hverdag i Fredericia. Vi kommer til at arbejde målrettet med at få de internationale medarbejdere til at trives her, også når hvedebrødsdagene er forbi," siger han.

Bankdata udvikler og drifter IT for 11 banker, blandt andet Jyske Bank og Sydbank. Synechron er et internationalt finans-IT konsulentfirma med hovedkvarter i New York og omkring 6000 medarbejdere i USA, Europa og Asien.