Portræt: Direktør Lene Weldum fylder 60

31. maj fylder Bankdata-direktør Lene Weldum 60 år. Her fortæller drift og compliance-direktøren om sin jobsamtale med Bankdata, hvorfor hun ikke bruger karriereplaner, og hvorfor pengeinstitutter er de ideelle kunder for en it-virksomhed.

Pludselig gik det op for Lene Weldum, at hun var til den forkerte jobsamtale. Hun havde søgt om en stilling som programmør i Bankdata, men kvinden, der sad over for hende, ville derimod have hende til en stilling som afdelingsleder.

På vej tilbage til sin hjemby, Randers, indså den 30-årige EDB-assistent, hvad hun måske allerede vidste. Hun var leder snarere end programmør. Arbejdende i IT-afdelingen på en togfabrik var det hende, der lavede tidsplanerne, tog sig af interessenter og ledede arbejdet i afdelingen. Så da hun blev tilbudt jobbet som afdelingsleder i Fonds, takkede hun ja.

Da hun gik gennem dørene på Bankdata i 1990, var hun ansat nummer 200. Hun kom fra en it-afdeling med otte kolleger og til sammenligning var Bankdata en gigant. Hun troede dengang, hun ville være videre til noget mindre inden for et par år. Men 30 år senere er Lene Weldum stadig hos Bankdata. Hvorfor? Fordi hun er et sted, hvor alle går lige så meget op i IT, som hun selv gør.

Nye muligheder
Kort efter Lene Weldums ankomst til Bankdata, overtog Ove Vestergaard rollen som administrerende direktør. Han så talentet. I det sekund han talte med hende, vidste han, at Lene Weldum skulle være en del af hans ledelse. Han satte hende derfor på det mest komplekse sted på det tidspunkt, det tekniske udviklingsmiljø. Siden blev hun også en del af den øverste ledelse.

”Vi var en enhed. Hun var hjernen, og jeg var arme og ben. Hun er dygtig, intelligent og flittig. Hvad andre klarer på en uge, gør hun på en dag. Selv i enorm kompleksitet ser hun klart og ved, hvad hun vil. At arbejde med Lene var det største privilegie i min professionelle karriere,” siger Ove Vestergaard.

Også Bankdatas nuværende CEO, Esben Kolind Laustrup fortæller, at Lene Weldum er en uvurderlig kapacitet for ham personligt. Hendes erfaring og klarsyn gør, at han ofte vender hendes kontor på modsatte side af gangen for at få hendes input til en problemstilling.

”Hun er lynhurtig til at fange problemstillingerne og har altid en klar holdning. Det er meget værdifuldt og har betydet, at jeg er kommet langt hurtigere ind i tingene på Bankdata,” siger Esben Kolind Laustrup.

”Hun har et indgående kendskab til hele organisationen, kunderne og systemkomplekset. Men måske endnu vigtigere er hun en stærk bærer af Bankdatas værdier (Vi, Engagement, Pålidelighed og Det hele menneske, red.). Hun tænker altid på Bankdata før sig selv. Hun er top-engageret i det, hun arbejder med. Den første, der kommer på kontoret, og den sidste, der går hjem. Hun er indbegrebet af pålidelighed og lider sammen med kunderne, når driften en sjælden gang halter. Og så er hun et menneske, som sætter pris på livet ved siden af Bankdata. Vi ser stort set kun skyggen af hende, når vi rammer en ferieperiode. Så er hun over alle bjerge med familien i det fjerne udland.”

Lene-Weldum-60aar-strib.jpg
Den ideelle kunde
En anden grund til hendes mange år hos Bankdata skyldes forholdet til pengeinstitutterne og deres tilgang til IT.

”Pengeinstitutterne er modne. De ved, hvad de vil og med hvilket formål. Det er min motivation. At skabe IT, der har et klart formål. Min interesse for IT er ikke selve teknologien, for mig handler det om anvendelse.”

Der er meget snak om, hvad Bankdata og markedet for finansiel it vil udvikle sig til. Den vedvarende debat er dog for længst blevet triviel for Lene Weldum.

”Vores daglige fokus skal være - og er - på vores eksisterende ejere. Det er vores formål. Kun på den måde gør vi os fortjente til at være en del af fremtiden, uanset hvordan den ser ud.”

Når Lene Weldum ser tilbage, står inkluderingen af Jyske Bank stadig som den største professionelle præstation. Særligt det faktum, at Bankdata, JN Data, Jyske Bank og de eksisterende medlemsbanker formåede arbejde i samme retning i to år i træk. 143 forskellige indbyrdes afhængige projekter blev leveret i løbet af 24 måneder.

”Det var simpelthen uvirkeligt,” siger hun.

Ingen karriereplan
I begyndelsen af 80'erne droppede Lene Weldum ud af jurastudiet, arbejdede i et par måneder og tilmeldte sig derefter en relativt ny it-uddannelse i en handelsskole i Aarhus. Hun havde stiftet bekendtskab med IT i sit midlertidige job, og da hun opdagede, at skolen optog studerende midt på året, besluttede hun at tage chancen. En uge senere vidste hun, at IT var hendes kald.

Siden da har hun ikke haft en stram karriereplan, men fulgt sin lidenskab. Det har ført hende til steder, hvor hun finder motivation - og stadig gør det. Fremgangsmåden gør det samtidig muligt for hende at fokusere på, hvor hun er og på menneskene omkring hende.

”Efter min mening er det umuligt helt at dedikere sig til noget, dine opgaver, dine kolleger, din organisation, hvis du konstant har et øje med dit næste karrieretræk,” siger hun.

Som kvinde ved hun, at hun er forpligtet til at tale om andelen af kvinder i IT. Hun er ikke tilfreds, før fordelingen er 50/50, men hun ser ikke regulering som midlet. Hun mener, at revolutionen er sket, og at evolutionen vil klare arbejdet.

”Jeg tror, det handler mest om, at kvinder har et forkert billede af vores branche. Jeg tror, at IT generelt har et sundt, imødekommende og tolerant arbejdsmiljø og har meget at tilbyde begge køn.”

En født leder
Lene Weldum har altid været en populær figur i Bankdata på grund af hendes loyalitet og sociale intelligens. Hun laver sjældent forhastede konklusioner. Hverken professionelt eller når hendes børn klager over skolen. Hun insisterer på at se en konflikt fra begge sider, hun er modig og i stand til at tage svære beslutninger på et ufuldstændigt grundlag. Hun er den type leder, der ikke har brug for en titel for at være en, og folk villige til at gå langt for hende.

LWE-60-hammer.jpg
Ifølge hendes nære medarbejder, underdirektør Hans Svendsen, sætter hun altid 'os' først og husker at give æren til de rette folk. Hun har evnen til at få folk til at føle sig godt tilpas, men tøver ikke med at sige, hvad hun vil. Hun har en meget tydelig følelse af retfærdighed og hader, når folk sætter spørgsmålstegn ved hendes intentioner.

”Hun har et godt defineret moralsk kompas, så hun bliver fornærmet, når nogen sætter spørgsmålstegn ved hendes ordentlighed,” siger Hans Svendsen.

Hun er aldrig bleg for at gøre det beskidte arbejde. Ove Vestergaard husker en workshop for ledelsen i Bankdata og Sydbank. Det var frostgrader og februar og ledelsen var inddelt i små grupper på en overlevelsestur. Lenes hold kom til en å, der skulle krydses med en line, der skulle fæstnes på modsatte side. Mændene i gruppen tøvede, så Lene Weldum blev utålmodig, smed tøjet og sprang ind i det kolde grå. Vandet ramte som en hammer, og hun måtte få hjælp fra facilitatoren for at komme hele vejen over. Hun hjalp derefter med at konstruere en midlertidig bro, som resten af gruppen kunne krydse åen på. Tørskoet.

Jordnær type
Esben Kolind Laustrup påpeger, at hun er den mest jordnære direktør, han har mødt. Hun er ikke bange for at hævde hendes kærlighed til bland-selv-slik i stedet for luksuslakrids. Hun vælger hellere en klassisk bøf frem for en instragram-salat. Faktisk ser hun ud til at nyde rollen som opposition til tendenser og det politisk korrekte.

”Og det elsker jeg virkelig hende for,” siger Esben Kolind Laustrup.

Hendes jordnære facon kunne komme som en overraskelse for dem, som blot har observeret hende med fødderne på bordet. Men den non-chalante siddestil, som mest af alt minder om noget man kunne se en hos fabriksdirektør i 1950'erne, har dog intet at gøre med arrogance, men skyldes hendes hypermobile led. Det er i hvert fald, hvad en læge fortalte hende for 25 år siden.

Under alle omstændigheder skal det ikke tolkes som om, hun er ved at give slip på drift, compliance, Bankdata eller pengeinstitutterne lige foreløbigt. Lene Weldum har ikke tænkt sig at tage foden fra speederen.