IT-talent: "Nogle gange skal jeg bide mig selv lidt i tungen, fordi min ivrighed og gode idéer altid vil ud"

Hvad går dit arbejde ud på?

Jeg sidder i det område i Bankdata, der hedder Digitalisering. Her har vi det lange lys på i forhold til at undersøge nogle af de teknologiske muligheder, der kan skabe forretningsværdi lidt længere ude i horisonten.

Vi kigger på, hvad der rører sig i den teknologiske verden, og hvordan det måske – måske ikke – kan passe ind i Bankdata. Det kan for eksempel være stemmeteknologi, automation af mails fra kunder og brug af robotter.

Software, som dels har rod i finanssektoren - dels i teknologien. Det er selvfølgelig ikke alt, der kommer noget konkret ud af, men vi skal kende vores værktøjskasse. For det handler om at opdage nye muligheder, der i sidste ende kan skabe værdi ude i pengeinstitutterne.

Hvordan har din vej derhen været?

Jeg har læst datalogi på Aarhus Universitet, hvor jeg i min studietid blev prikket til vedrørende et studiejob hos Alexandra Instituttet. Herefter har jeg været otte år hos virksomheden Assemble, hvor jeg blandt andet sad i en stilling som teknisk chef.

Et par år efter jeg i 2014 flyttede til Silkeborg fra Aarhus med min familie, skiftede jeg til Bankdata. Det var en virkelig spændende virksomhed at komme ind i, hvor jeg begyndte i Lån & Finansiering. Herefter kom jeg hurtigt i gang med at definere og udvikle Bankdatas interne platform 2.0.

Hvad brænder du for som Lead Techologist?

Først og fremmest håndværket i programmering. At jeg kan arbejde med et konkret problem, finde den rigtige abstraktion eller arkitektur, og hvor det også er nemt at teste og vedligeholde. Jeg har nok kodet en million linjer i min karriere.

Derudover brænder jeg for at spille andre mennesker gode og hjælpe dem til at blive bedre. Der kan godt være en tendens til at sige, at det her kan eller skal alle ikke lære. Jeg har nu aldrig oplevet, at folk ikke kan. Det er snarere et spørgsmål om at støtte, give værktøjerne og have tiltro.

Mit fokus er også på det organisatoriske i forhold til udviklerne, hvor jeg forsøger at skabe så meget autonomi som muligt. Compliance inden for finans-it er tungt, men jo mere ansvar der ligger hos udviklere, des højere hastighed kan vi arbejde med, når vi ikke hele tiden skal stoppe op ved hængelåse og sikkerhedsgodkendelser.

Hvorfor har du valgt finans-it-området?

Noget af det, jeg finder mest tilfredsstillende ved it-udvikling, er at tage et komplekst problem og kortlægge det, så man kan implementere en løsning, der er overskuelig, og som performer godt. Jeg elsker at begrave mig i, hvorfor en konkret løsning fungerer, som den gør ved at grave mig gennem koden og finde de steder, der kan forbedres på performance eller overskuelighed. Indenfor it er der altid nye teknologier – og dermed både nye problemer og løsninger – at sætte sig ind i.

Man skal selvfølgelig have respekt for de it-løsninger, der har fungeret i 30 år. Når det er sagt, fylder plejer ikke særlig meget hos mig. Jeg får mange gode idéer og kan ofte hurtigt spotte muligheder for at optimere på det tekniske, så det skaber værdi. Nogle gange må jeg lige bide mig selv lidt i tungen, fordi min ivrighed og gode idéer banker på i en god samtale. Derfor kan jeg rigtig godt lide konkrete udviklingsopgaver, for jeg tænker hele tiden på, hvordan jeg løser en given udfordring.

Hvad har Bankdata gjort for din faglige udvikling?

I min tid hos Bankdata har jeg haft gode ledere, som har bragt mig i spil til spændende projekter som for eksempel platformsarbejdet. Derudover har jeg frihed til selv at vælge, hvilke projekter jeg ønsker at gå ind i, hvilket vidner om en stor tillid fra Bankdatas side.

Da jeg sidste år begyndte i Digitalisering, har jeg besøgt pengeinstitutterne for at blive klogere på, hvad vil de med deres forretning, og hvordan vi kan understøtte det. Det har været spændende at afdække, hvilke muligheder der gemmer sig i deres strategi. Den opgave har vi fået frihed til at løbe efter, og det har været rigtig spændende.

Kårets som årets it-udvikler 2020

Rasmus Bach Krabbe blev indstillet og vandt førstepladsen ved IT-Talent 2020 i kategorien årets it-udvikler af Version2. I indstillingen fik han pæne ord med på vejen af chefer og eksterne samarbejdspartnere:

"Rasmus forstår vores problemstilling, før han ser begrænsninger. og han har givet os håbet tilbage på et projekt, hvor processen eller var gået død. Rasmus er god at sparre med og kender niveauet, man diskuterer på, og det har gjort, at jeg opfatter Bankdata og dermed Rasmus som en sparringspartner frem for en leverandør," sagde Kim Alster Glimberg, Chief Arkitekt i Alm. Brand.

"Proaktivitet og veholdenhed er kendetegnende for Rasmus. Han går forrest, får problemerne løst og kan altid finde en løsning, hvis der er en. Rasmus er hurtig til at spotte, hvor tingene kan gøres smartere, og hvordan det skal implementeres. Det er ikke kun for hans egen skyld, men for kollegernes og kundernes skyld," sagde Claus Bjerre, udviklingsdirektør i Bankdata.

Læs mere om Danmarks bedste it-talenter her