Transkønnede kan nu lettere skifte køn i banken

Spørgsmål om kønsidentitet er rykket ind i finanssektoren. De ni danske pengeinstitutter, som ejer Bankdata, oplever en stigende efterspørgsel fra kunderne på at skifte personnummer. Ønsket kommer typisk fra kunder, der har skiftet køn. I en tid, hvor ”hospitaler oplever eksplosiv vækst i ønsker om kønsskifte”, er det en tilfredsstillelse for Bankdatas medlemsbanker at kunne levere en løsning, der gør ændringer i personnummer væsentligt lettere.

”Tidligere var det en enormt tung opgave, der kunne tage flere dage. Det var tidskrævende og forbundet med en masse risiko for fejl, idet der var en del tastearbejde. Men det er der lavet om på nu, hvor vi klare det på få timer,” siger Helle Termansen fra Sydbank, der er afdelingschef i Operations. Her varetager man blandt andet alle administrative opgaver relateret til kundernes pensionskonti.

Relevant for pensionskonti
Lovgivning gør det problematisk at ændre personnumre på kunder med pensionskonti, og tidligere krævede det derfor op til flere dages arbejde for bankerne, som blandt andet skulle indhente nye underskrifter fra kunden. Men det er der nu lavet om på. Bankdata har lavet en løsning, hvor kunden slipper for at udfylde nye papirer, og hvor bankerne kan klare opgaven på få timer.

”Vi minimerer det manuelle arbejde og sikrer, at kunden får en hurtig, gnidningsfri og professionel oplevelse,” siger Product Owner hos Bankdata, Helle Veland.

Skift af CPR-nummer kan også være relevant for personer, der har været udsat for identitetstyveri samt for flygtninge eller indvandrer, som har fået indtastet en forkert fødselsdato.