I hænderne på kunderne: Bankdata-fællesskab arbejder mod at bygge AI ind i mobilbanken

Bankdata arbejder tæt sammen med Sydbank om at udforske rammerne for generativ AI direkte i bankkundernes mobilbank. Projektet skal ende ud i en AI-assistent til privatøkonomi, men ambitionen er, at det skal bredes ud til flere forretningsområder.

Website AI
Fra venstre er det Kristian Mikkelsen og Peter Bering.

Bankdata, der leverer teknologiske løsninger til otte danske banker, har i de seneste måneder arbejdet tæt sammen med Sydbank om at udforske mulighederne for at integrere generativ AI direkte i bankkundernes mobilbank. 

Projektet sigter mod at udvikle en AI-assistent til privatøkonomi, med visionen om at udvide teknologien til flere forretningsområder.

"Vi har en klar ambition om at etablere os som en sparringspartner for bankerne, hvor vi ikke blot leverer teknologi, men også bidrager med strategisk indsigt. Samarbejdet med bankerne, som for eksempel Sydbank, har givet os mulighed for at udforske AI's potentiale på en måde, der er direkte knyttet til forretningen," siger Peter Bering, Director for New Tech i Bankdata.

I samarbejdet mellem Bankdata og Sydbank er der fokus på at udforske, hvordan AI bedst kan integreres i bankernes forretning. Dette projekt adskiller sig fra de traditionelle leveranceprojekter, da det har en mere eksperimenterende tilgang, hvor parterne sammen udforsker teknologien og dens muligheder. Peter Bering ser samarbejdet som en essentiel del af Bankdatas strategi om at være en tæt partner for bankerne.

”For at træffe intelligente beslutninger om AI er det vigtigt at være tæt på udviklingen og vælge, hvor vi skal fokusere. Hos Bankdata kan vi ikke gøre det alene ud fra en teknisk vinkel, og bankerne kan ikke gøre det alene ud fra en forretningsvinkel – det kræver tæt samarbejde. Det kræver en åben dialog og tillid fra begge sider," siger Peter Bering.

Nytænkende samarbejde med Sydbank
Sydbank har siden oktober sidste år arbejdet med AI og har allerede lanceret flere interne projekter, der optimerer arbejdsgangene for medarbejderne. Et af disse projekter er en AI-assistent, der hjælper rådgiverne med hurtigere adgang til relevante informationer.

"Sammen med Bankdata har vi udforsket, hvordan AI-teknologier kan bruges til at analysere kundedata, for eksempel transaktionsdata, og det åbner op for mange spændende muligheder. Vi kunne godt bare gå ud og hyre et konsulentfirma, men Bankdata har den store fordel, at de både er specialister og har den nødvendige viden om de bagvedliggende systemer. Det gør det nemmere for os at tage det næste skridt," siger Kristian Mikkelsen, Head of Digital Banking i Sydbank.

Samarbejdet har i første omgang resulteret i en AI-assistent, der er tiltænkt en central rolle i kundernes interaktioner i mobilbanken, når den bliver færdigudviklet og godkendt. Assistenten gør det muligt for kunderne at søge i deres transaktioner ved hjælp af naturligt sprog, hvilket betyder, at man ikke længere skal gennemgå lange kontoudtog for at finde specifikke udgifter.

"En kunde kan for eksempel spørge assistenten, hvor meget vedkommende har brugt på ridning, og så finder den alle relevante transaktioner—uanset om det er betalinger for hø, staldleje eller ridetimer. Eller hvis en kunde spørger, hvad de brugte på ferie i Italien sidste sommer, kan den finde flybilletter, hotelophold og restaurantbesøg, selvom udgifterne er spredt over flere måneder og kategorier," forklarer Kristian Mikkelsen.

Ambitionen er at starte småt og derefter udvide til andre områder.

"Vi forestiller os, at vi kan udvide modellen til for eksempel at analysere aktiedata og hjælpe kunderne med at få overblik over deres investeringer eller til at hjælpe folk med spørgsmål vedrørende deres boliglån og omkostninger. Det er en spændende rejse, vi er på med AI, og vi glæder os til at se, hvordan vi kan bruge teknologien til at skabe endnu mere værdi for vores kunder," tilføjer Kristian Mikkelsen.

AI som et fælles løft for medlemsbankerne
For de mindre banker i Bankdata-fællesskabet, såsom Skjern Bank, er AI ikke blot en populær teknologi, men en nødvendig investering for at kunne følge med i en hurtigt udviklende banksektor.

"Som en lille bank har vi ikke ressourcerne til at udvikle avancerede AI-løsninger på egen hånd, men takket være vores fællesskab i Bankdata får vi adgang til de samme teknologier som de store banker," siger Per Munck, administrerende direktør i Skjern Bank.

For Skjern Bank handler det om at maksimere værdien af deres medlemskab i Bankdata.

"Vi kan være med helt fremme i udviklingen og implementere AI-løsninger, der ellers ville have været uden for vores rækkevidde. Bankdata vil hjælpe os med at implementere AI til områder som hvidvaskkontrol og rådgivning, hvilket giver os en konkurrencefordel og gør os i stand til at levere endnu bedre service til vores kunder," siger han.

Bankdata er ejet af otte danske pengeinstitutter, herunder Sydbank, Jyske Bank og Ringkjøbing Landbobank. Virksomheden bygger betalingsløsninger, rådgiversystemer og kundekanaler og har 1.000 ansatte på sine kontorer i Fredericia, Silkeborg og Aarhus.

Kontakt
Presseansvarlig i Bankdata
Jens Refsgaard
t: 29898486
e: [email protected]