Vores digitale bank bruges 1 million gange – i døgnet

Banker er digitale, og langt de fleste danskere går i banken på deres mobil eller computer. Vores digitale bank er en afgørende del af hverdagen hos millioner af danskere og mange tusinde virksomheder. Læs her hvordan du kan være med til at udvikle Danmarks bedste digitale bank.

Luan N. M. Nguyen, Morten C. Nielsen Bank Data Aarhus 30
Mobilbank Screens

Hvilken rolle spiller den digitale bank?

Bankernes digitale tilstedeværelse er helt afgørende for bankkunderne. De går ikke i banken – de går i mobil- og netbanken. For dem er den digitale bank selve banken. Det er den digitale bank, de henvender sig til. Det er der, de fører dialogen med banken, og det er der de styrer deres økonomi – og så har den stort set åben døgnet rundt.

Rejsen mod et nyt hus, handel med værdipapirer eller andre store økonomiske beslutninger begynder med mobilen i hånden hjemme på sofaen.

Danskerne ønsker i stigende grad at undersøge deres økonomiske muligheder og tage deres egne beslutninger i deres eget tempo. De vil gå i banken, når de vil, og hvor de vil. De vil helst betjene sig selv, men ønsker også at kunne forberede sig bedst muligt forud for en dialog med banken om større beslutninger.

Det digitale møde mellem bank og kunde åbner nye muligheder for bankerne, som kan vinde markedsandele, optimere deres drift og gøre kunderne gladere, hvis deres digitale løsninger står skarpt. Det er vores vigtigste opgave i Bankdata.

Som udvikler hos Bankdata har du mulighed for at præge danskernes relation til deres bank, få stor indflydelse på infrastrukturen bag pengestrømmene i det danske samfund og være med til at udvide bankernes online tilstedeværelse. Se hvilke stillinger du kan søge her.

Linaj Ravindran, Martin Christian Brodersen, Simone Quach Hougaard, Tobias Rasmussen, Lars Steen Risom V2

Nye releases hver dag

Mere end 200 fullstack-, frontend- og backend-udviklere bygger på vores digitale bank hver dag. Det gør de via microfrontends og microservices på en container-baseret platform, hvor godt 25 selvkørende teams udvikler på den samme applikation i et setup med en stærk DevOps ånd.

Det betyder, at alle teams kan arbejde stort set uafhængigt af hinanden og udgive nye releases dagligt. Det giver samtidigt mere frihed til at planlægge arbejdstiden individuelt.

Vores digitale bank skal være den absolut bedste i markedet. Det er vores ambition. Det kræver, at vi er de dygtigste til at udvikle den digitale bank med nye integrationer og features.

Karsten Imer Fogh, Susanne Adler Bankdata Fredericia 48

Hvor er den digitale bank på vej hen?

I 2021 rullede vi en helt ny digital bank ud til vores pengeinstitutter. Dermed fik de en moderne digital løsning bygget på en helt ny platform og én kodebase til både net- og mobilbank. Det var resultatet af to års intensivt udviklingsarbejde.

Den digitale bank har fortsat et kæmpe uudnyttet potentiale, fordi den både har millioner af brugere og et helt fantastisk brugerengagement. Derfor investerer vi hvert år stort i udviklingen af den digitale bank og samspillet med andre forretningsområder. Lige nu sker det især på pensions-, formue- og forsikringsområdet.


Vi eksperimenterer og afprøver de idéer, som opstår i partnerskabet med pengeinstitutterne og omsætter det til løsninger, der kan høste hurtig kundefeedback.

På den måde afklarer vi hvilke ideer, der giver størst værdi og som skal videreudvikles og bringe os mod målet om at udvikle den bedste digitale bank. Populært sagt er det kun fantasien, der sætter grænser for i hvilken retning den digitale bank kan udvikle sig.

Historien om den digitale bank begynder i 60’erne

Bankdatas rejse fra bogføringscentral med fire medarbejdere i 60’erne til en af Danmarks største it-virksomheder er lang og snørklet, men har altid været drevet af den teknologiske og digitale udvikling.

I begyndelsen blev alle bankernes data flyttet fysisk med nattoget til og fra vores hovedkvarter i Fredericia. Hulkort og papirstrimler med udregninger af renter og saldi var de nyeste teknologier. EDB blev hurtigt en konkurrencefordel for bankerne, og mængden af data voksede eksplosivt. I 00’erne blev bankbogen udfaset, og netbanken allemandseje. Pludselig krævede hr. og fru Danmark, at alle bankforretninger skulle klares digitalt. Endda på mobilen.

Da Bankdata lancerede den første mobilbank-app i 2011, havde kun 33 procent af danske familier en smartphone (ifølge Danmarks Statistik).

I dag står mobilbanken for 90 procent af aktiviteten i den digitale bank, de resterende 10 procent sker via computeren.

 

I dag udbygger nogle af landets skarpeste it-hjerner løbende systemet, så det hele tiden kan leve op til bankkundernes stigende forventninger til, hvad en digital bank skal kunne. Alle funktioner skal virke på computer, mobil og tablet, og de skal være nemme at bruge og skabe værdi for både banken og bankkunderne.

Hvis du vil være med til at udvikle den digitale bank, kan du tjekke vores ledige stillinger her. 

Bliv en del af Bankdata

Se hvilke ledige stillinger, vi har i øjeblikket, og kom i gang med at bygge IT, der gør en forskel. 

Klik her